Undervisningen

Fællesskabet

I den gode undervisning er fællesskabet førsteprioriteten.

Som underviser er det en forudsætning, at man får organiseret og planlagt undervisningen for holdet. Ingen hold er ens, og det skal derfor også altid være muligt, at afvige fra undervisningen og udfordre eller overraske holdene. Det skaber dynamik.

Som underviser skal man være bevidst om rammerne før, under og efter undervisningen. Rammen skal først og fremmest være genkendelig og stabil. Det skaber tryghed.

Underviseren skal naturligvis også være den samme. Dog kan gæsteundervisning forekomme, hvis der fx bringes et emne i spil, som kræver særlig ekspertise. Initiativet engineer the future er et rigtig fint eksempel på dette.

Ved undervisning af børn, er det på nogle hold godt, at der er faste voksne tilknyttede.

Fordi sammenhold og fælleskab er vigtige elementer i undervisningen, er al undervisning baseret på gratis software og meget gerne open source initiativer. Så kan alle være med uden at man skal ud og købe dyre licenser.

Før undervisning

Før undervisningen forventes det, at deltagerne melder afbud, hvis man ikke kan nå det. Underviseren er sjældent opdateret på lejrskoler og andre aktiviteter som kan hindre deltagelse. Derudover forventes det, at man kommer til tiden – medmindre nogle helt særlige omstændigheder er aftalt.

Føler man som deltager eller forælder til et barn på et børne/unge-hold, at undervisningen ikke matcher ens forventninger, er det bestemt tilladt at tale med underviseren om dette – i en respektfuld tone.

Computerne skal være opladt til en hel undervisning ellers er det en god idé, at tage en adapter (og forlængerledning) med, hvis batteriet hurtigt løber tør for strøm. Hørebøffer kan være nødvendige, når vi arbejder med lyd. Husk også gerne at have fyldt depoterne og spist og drukket inden undervisningen, så man ikke går sukkerkold.

Før undervisningen vurderes det af underviser, hvordan undervisningen bedst kan tage form ud fra antallet af fremmødte. I nogle situationer kan gruppe-arbejde være en fordel, i andre kan man diskutere og arbejde med stoffet i plenum. Mens det i helt andre tilfælde vil give mening, at hver enkelt deltager arbejder med sit eget.

I undervisningen

Det er fedt at få spørgsmål. Og det opfordres til at man stiller spørgsmål – det gør os alle klogere. Derimod er larm og snak ikke særligt fedt, men det sker desværre ofte af to årsager: hvis man er gået sukkerkold eller hvis man er kommet bagud med sin undervisning. Det er derfor, at det er så hamrende vigtigt at man melder afbud, så man kan få tilsendt koder fra den undervisning, som man ikke kunne deltage i. Det er trods alt bedre end slet ingenting.

Kodning skal være sjovt og kreativt. Men vi må heller ikke gå helt i stå og fx kun synes Turtle Grafik er sjovt. Undervisningen skal varieres og udvikles så miljøet opleves udfordrende og meningsgivende fra gang til gang. Derfor bygges der også kontinuerligt på fra gang til gang. I det tempo som er svarende til holdets og deltagernes niveau.

Men skulle man nu alligevel synes at Turtle Grafik er det allerfedeste i hele verden, opfordres der til at man øver en hel masse i det derhjemme, mens man med et åbent sind kaster sig ud i nye udfordringer til undervisningen.

Efter undervisningen

Programmering tager lang tid at mestre, og ingen bliver fortrolige med et programmeringssprog i løbet af 5 – 10 undervisningsforløb eller en workshop. Gode færdigheder i programmering bør suppleres med egne små projekter uden for undervisningen. Det kræver en meget disciplineret indsats før man har bygget sin værktøjskasse op. Det tager år.

Der findes en frygtelig masse tilbud rundt omkring, som lover at man kan lave professionelle programmer i løbet af blot nogle ganske få undervisningsforløb. Tro ikke på det – det kan simpelthen ikke lade sig gøre! Det tager tid at opnå fortrolighed med at forstå syntaks og strukturer bag programmeringssprog.

Ud fra ovenstående betragtning er det derfor vigtigt at se programmering som en hobby helt på linje med at spille et musikinstrument. Du opnår ikke de samme skills som Lars Ulrich af at spille lidt på trommer i nogle uger. Men med en dedikeret indsats – som der ikke sættes nogen tidsramme på – kan og vil du nå langt.

Foruden at øve med at kode derhjemme, er det en god idé at bruge sine kontakter fra undervisningen til at lave små hjemmeprojekter sammen med. Det skaber både venskaber og gode samarbejdsevner.

Mangler du inspiration anbefales det ikke at se for mange tutorials på nettet. Derimod er det mere interessant, at se sig omkring i ens nærmiljø. Er man fx glad for rollespil kan et simpelt spil(som jo altid kan bygges op) være en idé, er man glad for musik kan man lave et program, der gemmer ens yndlingsbands og måske endda rater dem. Er man botanikertypen kan man lave et program som indsamler statistik over antallet af lokale regnvejrsdage og mængden af nedbør i en bydel. Opsøg miljøer hvor der kodes. Coding Pirates og Digi Pipi er eksempler på spændende læringsmiljøer. Og opsøg også rigtig gerne nogle game jams.