Scratch editor

Jeg vil i dette afsnit komme ind på Scratch’ brugerflade.

scratch editor
Scratch interface

Det første vi ser, når vi åbner op for Scratch er ovenstående editor.

bjælke med menuer i scratch
De første menuer i toppen.

Lad os se på den øverste blå menu. Scratch-logoet gør ikke så meget andet end at sende dig tilbage til scratch.mit.edu hvis du altså benytter online-versionen.

Globusen: Klikker du på globusen vil du få en masse valgmuligheder ift. sprogindstillinger. Du behøver altså ikke, at bruge en engelsk version, men kan bare klikke på dansk eller andet sprog.

sprog i scratch
Sprogindstillinger

File: Her kan du gemme dit spil på enten Scratch server, hvis du bruger browser-versionen. Og du kan gemme og hente til og fra din computer.

filer i scratch
Gem og hent filer til og fra din harddisk.

Rediger: Ved at klikke på rediger, kan du sætte “turbo” på dit program, således at det eksekveres ekstremt hurtigt. Det kan være en fordel, hvis man vil se om der findes nogle problemer undervejs i programmet.

rediger i scratch
Rediger = Turbo

Vejledning: Klikker du på vejledning introduceres du for en masse tutorials. Husk at tutorials ikke altid lærer dig noget, men i stedet viser hvordan et program kan laves.

Navn: I dette felt kan du navngive dit projekt. Husk altid at kalde det for noget, som giver mening. Fx er det en dårlig idé at kalde et program scratchprojekt1. Kald det i stedet noget som fortæller dig, hvilket program du vil gemme. Har du lavet et quiz-spil, så kald dit projekt quiz_spil.

Projekter i Scratch gemmes i fil-formatet .sb3.

Under den blå menu findes der en sektioner med tre forskellige menuer. Kode, kostumer og lyde.

HUSK!! Kode, kostumer og lyde ændres ift. hvilken sprite(figur) du bruger. I nedenstående eksempel er vi inde i katten.

ikon af sprite
Sprite1 = katten

Kode: I kode-sektionen er det her alt det sjove foregår. Dette er sektionen der giver liv til vores program. Ved hjælp af blokkene kan vi få vores programmer til at opfører sig, som vi vil have.

koder
Kode-blokkene der får programmet til at kører.

Kostumer: Kostumer lader os ændre på firgurerne i spillet. Figurerne kalder vi iøvrigt for sprites. Og nej; det er ikke sodavanden 😀

kostumer

Lyde: Lydene i Scratch er virkelig blevet forbedret siden version 3 udkom. Der er mange muligheder for, at ændre på en lyd og fx give den ekko-effekter. Og man kan også optage sine egne lyde direkte i Scratch.

lyd
Miaw-lyden.

Programmeringen

Scratch består af at sammensætte kodeblokke, så de danner et program. I det midterste felt, tager man sine blokke fra kode-sektionen og sætter sammen, så de på den måde danner mening.

programmering med blokke
Dette er bare et eksempel. Forstår du ikke hvad blokkene gør, er det helt i orden 🙂

Scenen

Scenen i Scratch starter som standard med katten, Scratch, som er blevet kendetegnet på Scratch. Vi husker os på, at katten i tekniske fagtermer er en sprite. Det er her ens program kører, når man har programmeret det færdig eller også bare når man skal se hvad en blok gør.

Eksperimentér så meget du kan med blokkene, og se hvilken effekt de har på en sprite.

scratch scenen

Ovenstående eksempel med blokkene ville eksempelvis se sådan ud i det endelige program.

Sprites sektionen

Under scenen har vi sektionen med programmets sprite(s). Man kan have alt fra en enkelt til flere hundrede.

En sprite er altså en figur. Og hver figur programmerer du med blokkene, så de gør et eller andet. Her har jeg lavet et eksempel med 3 sprites.

Du kan også ændre på retning, størrelse og give dem andre navne end sprite1, sprite2 mv. X og Y er hvor henne på akserne spriten står. Mere om akserne senere.

scratch sprite sektion
scratch sprites
sprites valg
Vælg nye sprites

Du vælger nye sprites ved at klikke på det lille blå ikon med katten.

Baggrunde

Scratch skal have en baggrund. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at køre et program i Scratch uden en baggrund. Som standard kommer den med en hvid baggrund. Du kan vælge nye baggrunde ved at klikke på det blå ikon nederst.

Vælg baggrunde i Scratch.

Baggrunde kan også programmeres med blokke.

Når du har klikket på det blå ikon, bliver du præsenteret for en masse forskellige typer baggrunde, som er inddelt i kategorier. Du klikker bare på en, når du vil vælge baggrund.

valgmuligheder af baggrunde i scratch
Valgmuligheder i baggrunde.

Jeg har klikket på baggrunden med skoven og slottet. Den hvide baggrund er nu erstattet med den.

skov med slot baggrund
Den hvide baggrund er erstattet med skov og slot.