Spil Template

Til dagens undervisning så vi på, hvordan vi kan hoppe rundt i mellem funktioner.

Derudover så vi hvordan man kan designe et grafisk look til vores spil.

# Spil Template

# Template udviklet til formål, at vise:
# - if-statements
# - concatenation
# - funktioner
# - lower(), center(), upper()
# - sys og time-modulerne
# - kommentarer

# Dette template er ikke ment som et opslagsværk.
# Det har alene været benyttet til een type undervisning, hvor de følgende
# funktioner har været forklaret i plenum.

# Moduler
import time
import sys

# Levels
def easy():
    # Starten paa info
    print("-"*23)
    print("\nDette er vores easy()-funktion")
    print("-"*23)

    # Spil-logik
    valg = input("tilbage")
    if valg == "tilbage":
        start()
    # Vi kan godt bruge if i stedet for elif
    if valg != "tilbage":
        print("jeg forstår ikke...")
        easy()

def medium():
    # Starten paa info
    print("-"*23)
    print("\nDette er vores medium()-funktion")
    print("-"*23)

    # Spil-logik
    valg = input("tilbage")
    if valg == "tilbage":
        start()
    # Vi kan godt bruge if i stedet for elif    
    if valg != "tilbage":
        print("jeg forstår ikke...")
        medium()

def svaer():
    # Starten paa info
    print("-"*23)
    print("\nDette er vores svaer()-funktion")
    print("-"*23)

    # Spil-logik
    valg = input("tilbage")
    if valg == "tilbage":
        start()
    # Vi kan godt bruge if i stedet for elif    
    if valg != "tilbage":
        print("jeg forstår ikke...")
        svaer()

    

# Info og Copyright
def info():
    # Starten paa info
    print("-"*23)
    print("\nDette er vores info()-funktion")
    print("-"*23)

    # Spil-logik
    valg = input("tilbage")
    if valg == "tilbage":
        start()
    else:
        if valg != "tilbage":
            print("jeg forstår ikke...")
            info()


# Info og Copyright
def control():
    # Starten paa info
    print("-"*23)
    print("\nDette er vores control()-funktion")
    print("-"*23)

    # Spil-logik
    valg = input("tilbage")
    if valg == "tilbage":
        start()
    else:
        if valg != "tilbage":
            print("jeg forstår ikke...")
            control()

# Info og Copyright
def spil():
    # Starten paa info
    print("-"*23)
    print("\nDette er vores spil()-funktion")
    print("-"*23)

    # Spil-logik
    print("tilbage")
    print("easy\nmedium\nsvær\n")
    valg = input("> ")
    if valg == "easy":
        print("Du valgte easy")
        easy()
    elif valg == "medium":
        print("Du valgte medium")
        medium()
    elif valg == "medium":
        print("Du valgte svær")
        svaer()
    elif valg == "tilbage":
        print("Du sender nu tilbage til start")
        start()
    else:
        print("Jeg forstår ikke...")
        spil()



# Start Menu
def start():
    #Starten paa spillet
    print("Start funktionen virker".upper()) #<- Skriver store bogstaver
    print("-----------------------") # <- Grafik = 23 * "-"
    print() # Luft
    print("MENU:".lower()) # Konvertere bogstaver til små
    print() # Luft
    print("info".center(23)) # center af de 23 * "-"
    # center = 23 * "-". Escape characters: \n = newline
    print("spil\ncontrols\nafslut") # \n = newline
    print() # Luft
    print("-"*23) # concatination: "-" * 23
    print("(C) Begynderne")
    print("-"*23)

    # Spil-logik
    valg = input("> ") # <- input()-funktion
    time.sleep(2)

    # Spil-logik: if-statements
    if valg == "info":
        print("Du har tastet info")
        time.sleep(2)
        print("Du sendes nu videre til info()-funktionen")
        time.sleep(1)
        info()
    elif valg == "spil":
        print("Du har tastet spil")
        time.sleep(2)
        print("Du sendes nu videre til spil()-funktionen")
        time.sleep(1)
        spil()
    elif valg == "controls":
        print("Du har tastet controls")
        time.sleep(2)
        print("Du sendes nu videre til control()-funktionen")
        time.sleep(1)
        control()
    elif valg == "afslut":
        # sys.exit afslutter programmet
        sys.exit()
    else:
        print("hmmm... det forstår jeg ikke\nDu sendes tilbage til start() funktionen")
    

# Engine
start()

Github: https://github.com/atlemgw/gc_begynder/blob/master/6-undervisning

Næste gang starter vi på vores spil. Så læg gerne hovederne i blød og tænk på et spil, som kunne være sjovt at lave.